Rozhovor – IDosys

Vždy ťa zaujímalo aké to je riadiť vlastnú dopravnú firmu, poprípade v nejakej pracovať ? Vďaka IDosys máš šancu presne tieto veci zažiť.
Presne preto sme sa rozhodli urobiť rozhovor s vývojármi.

Nasledujúci text bol prebratý zo stránky IDosys.cz

Jakožto řidič pracujete pro svou firmu a společně s Vašimi kolegy se pokoušíte vystoupat v měsíčních statistikách na nejvyšší pozice! Všechny jízdy se zapisují do knihy jízd, hlásíte dopravní nehody a za svou práci jste odměňován nejen finančně! Sbíráte XP a získáváte mnoho achievmentů.

Nebaví Vás jezdit pro jiné firmy, nebo si chcete zkusit vést vlastní podnik? Jednoduše si jej založíte a pomocí nejrůznějších nástrojů můžete přesvědčit potencionální zaměstnance, aby chtěli pracovat právě pro Vás!

Poznejte svět simulátorů z trochu jiného pohledu. iDosys simuluje práci řidiče autobusu, trolejbusu nebo tramvaje, virtuální firmy a spoustu dalších věcí. Hrát můžete zcela zdarma 

Rozhovor

1. Čo vás viedlo k vytvoreniu iDosys? 
Při rozhodování, zda iDosys vytvořit, dostalo slovo mnoho faktorů. Nutno podotknout, že jsme iDosys začali tvořit, když jsem navštěvoval poslední ročník základní školy a můj bratr, druhý programátor, teprve do sedmého ročníku taktéž základní školy. Samotný nápad vznikl přibližně o rok a půl dříve, avšak tehdy jsme ještě neměli dostatečné znalosti programovacích jazyků, abychom mohli vytvořit web opravdu dle našich představ. V průběhu let se začal rozvíjet tzv. VDP ( vdp.4fan.cz ), na kterém jsme oba s bratrem byli aktivními členy. Jednalo se ve své podstatě o velmi osekaný systém iDosys, ale byli jsme s ním velmi spokojení, protože svého času byl jedním z mála dostupných her tohoto charakteru. Zásadní převrat nastal ve chvíli, kdy jsme přišli do potyčky s tamními administrátory a všeobecně projevili určitou nespokojenost s některými procesy na webu VDP. Tehdy jsme se rozhodli vytvořit iDosys za každou cenu a díky téměř dvouletému odstupu od prvního pokusu jsme mohli již plně využít naše znalosti.


2. Aké boli začiatky tvorby, a ako dlho trvalo kým to bolo v použiteľnom stave pre verejnosť?
Jak jsem již zmínil, počátky byly prapodivné a kvůli nedostatkům hlavně mezi obrazovkou a židlí se vývoj značně protahoval. Byli jsme ale ještě děti, takže nás to vlastně ohromně bavilo. Spoustu věcí nás učil můj třídní učitel, který nám často věnoval čas nejen ve dne, ale také do pozdních nočních hodin přes Skype. Často jsme naprogramovali funkci, a druhý den ráno jsme přišli na zcela nový postup, který zlepšil optimalizaci a umožnil vyvýjet další nové funkce. Je velmi těžké říci, kdy byl web vlastně plně připraven v použitelném stavu pro veřejnost, protože správná aplikace není nikdy hotová, jelikož je vždy co vyvýjet a zlepšovat. Jako hlavní milník, kdy jsme spustili první beta-verzi pro veřejnost, by se dalo považovat datum 1.6.2017. Tehdy se přihlásilo celkem 30 dobrovolníků, kteří nám pomohli web zoptimalizovat a opravit poslední nedostatky. Od 1.7.2017 pak web přešel do ostrého provozu. V rámci tohoto rozhovoru jsem si dokonce prošel všechny účty z těch 30 dobrovolníků a mile mě překvapilo, že jsou všechny až doposud pravidelně aktivní.


3. Na webe máte uvedené že vývoj je finančne náročný, čo je pre vás najväčším výdajom?
Záleží na tom, jak je otázka myšlena. Největším výdajem jsou bezesporu člověkohodiny, které do webu doposud bez nároku na jakýkoliv honorář vkládá v dnešní době celkem osmičlenný adminteam. Samozřejmě je web náročný také finančně. Je ale důležité zmínit, že webová stránka není jedinou částí našeho projektu iDosys. Během posledních dvou let jsme náš projekt značně rozšířili a začali se podílet na mnohých modelech od OMSI 2 ( Renault Citybus, úprava zvuků pro Solaris Urbino 18 II ) a pak také na zcela našem projektu Tatry T3 – legendární tramvaje, kterou však tvoříme pro simulátor LOTUS. Z toho všeho je patrné, že nemáme výdaje jen s webem ( ročně asi 2 000,- Kč, to je přibližně 80€ ), který neustále rozšiřujeme a od nového roku plánujeme rozšíření i do Německa, Rakouska a států Velké Británie. Co se týče dalších aktivit, které jsem zmínil, mezi které se řadí nahrávání zvuků jendotlivých vozů, dotváření textur a nyní vlastně i kompletní tvorba celého modelu, tak na to jsme potřebovali kompletně nové vybavení v hodnotě několikanásobně převyšující roční provoz našeho webu. Takže ve své podstatě největším výdajem bylo rozšíření našeho projektu i na pole tvorby modelů do her. 


4. Aké máte plány do budúcnosti? 
Především se neustále snažíme pracovat na zrychlení a zefektivnění naší zákaznické podpory tak i ostatních procesů, které často koncový uživatel nevidí. Nejvíce změn plánujeme v administraci, kde je v současné době zbytečné kvantum ověřování, vyplňování atd. Jak jsem se také již zmínil, chtěli bychom rozšířit naše působení i do dalších států Evropské unie. Kromě toho pracujeme neustále na nových funkcích a zvyšování bezpečnosti našeho webu tak, aby se na něm mohli všichni cítit příjemně. Do současnosti podporujeme pouze OMSI 2 simulátor, avšak snažíme se navázat spolupráci s vývojáři dalších her ( SIMT MHD, Lotus nebo Fernbus Simulator ) a propojit je s naší aplikací tak, aby si mohli naši hráči vybrat.


5. Ak by sa objavil nový zaujímavý projekt pre Omsi, boli by ste ochotný nadviazať spoluprácu formou vzájomnej propagácie poprípad nejak inak? 
Je velmi obtížné na tuto otázku jednoznačně odpovědět, jelikož v případě vzniku podobného projektu, jako je ten náš, se pro nás jedná vlastně o konkurenční web, kvůli kterému bychom mohli přijít o naše hráče. Pokud bychom však zjistili, že máme podobnou vizi toho, jak by celý systém měl vypadat, rozhodně uvítám spolupráci nebo spojení projektů. Nerad bych, abychom vzájemně s někým soupeřili ( ikdyž to může být dobrým hnacím motorem pro vývoj ), jelikož to nevytváří dobré vztahy a někdy dopadá jako reklamy na některé značky automobilů, které se vyzdvihují na úkor jiných.


6. Čo bolo zo začiatku najťažšie pre vás?
Možná to již z rozhovoru trochu vyplynulo, ale nejtěžší bylo naučit se všechny postupy a hlavně tak, aby bylo vše bezpečné. Mimo to samozřejmě dostat se do povědomí lidí je oříškem ve své podstatě doposud. Nikdo nemáme dokončenu ani střední školu ( teprve studujeme ) a nemáme zkušenosti s marketingem, reklamou a dalšími potřebnými věcmi.


7. Zmenil sa od začiatku nejak výrazne web ? 
Web prochází neustále změnami, dovolím si tvrdit, že každý den se něco změní, často si toho lidé ani nevšimnou, protože se jedná o backend záležitosti, ale alespoň jednou nebo dvakrát do týdne dojde k release tzv bugfixu, který má za cíl napravit zanechané chyby, zlepšit uživatelský komfort atd. Pro uživatele je asi nejvíce pozorovatelná změna designu, kterou si web prošel již několikrát. Snažíme se tak držet s moderními trendy a zároveň udělat z webu pokud možno co nejvíce intuitivní prostředí s jednoduchým ovládáním, aby nikdo nemusel dlouho hledat. Pro představu, přikládám pár fotek obchodu z první verze webu ( 1.7.2017 ) a z nejnovější aktualizace ( 1.8.2019 ). Nic však nemůže mluvit tak dobře, jako osobní zkušenost. Proto doporučím všem, které náš projekt alespoň trochu zaujal, aby si vše spíše vyzkoušeli. Navíc pro Slovenskou republiku jsme tento leden zřizovali speciální stránku idosys.sk.


Denis Pavlík

Som spoluzakladateľ projektu Gamewall, ale taktiež prispievam rôznymi článkami a to hlavne do kategórií o PC hrách a Hardware.