VISL – Simulátor ovládania stanice

Zaujímalo ťa niekedy ako to funguje na stanici, ako sú ovládané tabule a také veci ?
O tieto všetky veci sa na stanici stará program INISS – Integrovaný informačný systém stanice. Práve jeho fungovanie simuluje program VISL.

Nasledujúci text je prebratí zo stránky http://www.hlaseni.net/simulator.html

ZÁKLADNÍ INFORMACE

Program VISL věrně simuluje fungování a ovládání informačního systému pro cestující v železničních stanicích. Je určen především pro fanoušky železnice, kteří se díky němu mohou vžít do role operátora informačního systému, který skrze VISL ovládá hlášení vlaků, jejich zobrazování na tabulích a mnoho dalších funkcí. V editoru grafikonu si uživatel může vytvořit simulaci libovolné stanice nebo dokonce úseku tratě. Navíc jsou zdarma dostupné další simulace vytvořené ostatními uživateli. Program je určen pro operační systémy Windows 7 a novější.

Základní funkce a vlastnosti simulátoru:

  • Základní hlášení vlaků – přijede, zastavil, zpoždění, …
  • Dodatky k základnímu hlášení vlaků – přímé vozy, mimořádné řazení, zastávky na znamení, …
  • Doplňková a služební hlášení – přestup, posun soupravy, policie k vlaku, …
  • Bezpečnostní hlášení a fráze – průjezd vlaku, uzavření haly, …
  • Zobrazení tabulí – náhled tabule, zobrazení odjezdů na monitor (má-li počítač 2 a více monitorů)
  • Editace zobrazených údajů – vložení textu do spoje, běžící text, …
  • Informování o výlukách, odklonech, zrušeních
  • Řízení hlášení a tabulí na traťovém úseku – najednou zní hlášení pouze z 1 stanice (ostatní na pozadí)
  • Řízení v automatickém režimu podle skutečného času
  • Tvorba a editace vlastních simulací („grafikonů“) v editoru
  • K programu je dodáván již vytvořený GVD Liberec, další jsou dostupné ke stažení

Práve kvôli zaujímavosti tohto programu sme sa rozhodli urobiť rozhovor s vývojárom.

1. Čo vás viedlo k vytvoreniu tohto simulátoru ?

Dostal jsem učebnici programování a začal experimentovat. Protože mě zajímaly informační systémy na železnici, zkusil jsem si jeden naprogramovat. Vždy bylo co vylepšovat a já nikdy neváhal tato vylepšení provádět. Pak mě napadlo se s programem i pochlubit na YouTube a zjistil jsem, že by můj program mohl zajímat i jiné lidi, což opět hnalo vývoj značně kupředu. Dostával jsem velké množství podnětů k vylepšení, které by mě samotného nenapadly.

2. Nemali ste problém ohľadom licencie keďže je program presnou kópiu originálu zo staníc  ?

Program rozhodně není přesnou kopií systému, který se používá ve stanicích, přestože to tak může na první pohled vypadat. Postupnými úpravami v průběhu vývoje však hlavní okno svým rozdělením na karty (Ovládání, Tabule, Hlášení) a umístěním tlačítek hlášení začalo připomínat uživatelské prostředí INISSu. Tato podoba je však spíše povrchní.

3. Ako dlho sa už tomuto programu venujete a aké boli začiatky vývoja?

První pokusy o vytvoření programu začaly ke konci roku 2014 a byly spíše o tom, aby program přehrál nějakou sekvenci nahrávek, později i aby takovou sekvenci sestavil. Další naivní pokusy měly napodobovat i tabule. [viz fotka VISL_3_Fren … obrázek ukazuje, jak program vypadal v roce 2014] Program jsem několikrát začal vyvíjet kompletně odznova, protože původní kód nebyl dostatečně dobře rozšiřitelný o nové funkce. Na tom měla nemalý podíl skutečnost, že jsem se učil programovat zároveň s vývojem programu, a tedy mnohé věci navrhl špatně. To se stále značně promítá i do současných verzí programu. Současná verze – 5.0 – vychází z jádra, které vzniklo v roce 2015 a již nemohlo být kvůli velkému rozsahu nahrazeno novým. Postupně se tedy prováděly alespoň dílčí úpravy jako změna souborového systému, zrušení úzkého provázání UI s daty programu apod.

VISL_3_Fren

4. Aké máte plány do budúcnosti s týmto programom ? 

Rád bych konečně dokončil českou zvukovou banku, tak aby stačilo každý rok doplnit jenom pár nových názvů vlaků, nově vzniklých stanic, případně různých oznámení. Dále program čeká rozšíření o hlášení v angličtině a němčině. V současnosti je v tomto ohledu limitujícím faktorem absence zvukové banky, po softwarové stránce je program na cizojazyčné hlášení připraven. Také je potřeba dokončit editor grafikonu pro nový souborový systém.

5. Aký náročný je vývoj ? Pracujete sám ? Je program aj finančne náročný na vývoj ? 

Vývoj často vyžaduje seznámení s nějakou technologií, kterou jsem dříve neznal, ale jako takový příliš náročný není. Pokud bych měl pojmenovat jednu věc, která vývoj ztěžuje nejvíce, bylo by to rozhodně hledání a opravování chyb.

Na vývoji pracuji sám, ale do velké míry mi pomáhá komunita kolem programu. Konkrétně mnoho uživatelů nahlašuje přes speciální formuláře chyby v programu nebo nápady na vylepšení. Dále tvoří uživatelé simulace, které lze v programu hrát. A v neposlední řadě je nutné zmínit pány Jana Roškota a Ondřeje Kavku, kteří dodali programu kompletní sadu znělek.

Vývoj programu není náročný finančně, ale zejména časově. A bohužel právě časem jsem nejvíce limitován, proto programu nemohu věnovat tolik času, kolik bych chtěl.

6.  Dlhšie ste sa programu nevenovali, prečo ? A čo vás viedlo k obnovení práce na ňom ? 

Za mým nevěnováním se programu jsou časové důvody, protože, jak jsem uvedl výše, časem jsem limitován nejvíce. V současnosi totiž studuji vysokou školu a ta má jednoznačně prioritu. K obnovení práce na programu mě tedy vedl konec semestru. 🙂 Mé studium je i důvod, proč se zásadní změny ve vývoji dějou zejména v létě.

Denis Pavlík

Som spoluzakladateľ projektu Gamewall, ale taktiež prispievam rôznymi článkami a to hlavne do kategórií o PC hrách a Hardware.